Obsah stránky
Pam Valentine - Mezi nebem a zemí - Divadlo Prkno Veverská bítýška
Komedie současné britské autorky, která se hraje rovněž pod názvem Láska mezi nebem a zemí, prošla s úspěchem mnohými českými divadly. Její pouť zahájilo jako první karlovarské městské divadlo a od sezóny 2017/18 ji hraje také Divadlo Na Fidlovačce. Prkno není prvním amatérským divadlem, které hru uvádí. Už v roce 2014 s ní soutěžilo na ostravských Bucharech (postu-pová přehlídka na Divadelní piknik Volyně) divadlo Devítka z Ostravy.
Romantická konverzační komedie o tom, že žít se má tady a teď, neboť žádná vteřina našeho života se nebude opakovat, těží z poměrně atraktivního setkání světa duchů, kteří nemohou odejít z tohoto světa, dokud si nevypořádají své vztahy se světem živých. Námět připomíná zejména filmovou komedii Tima Burtona Beetlejuice, kterou v roce 2013 na KDP uvedl Mrsťa Prsťa Junior z Kouřimi pod názvem Deadline.
Hlavními postavami jsou dva manželské páry – Cameronovi se po smrti vrátili do svého domu a jsou připraveni z něj vypudit každého nájemníka – Willisovi se nastěhují v době, kdy Mark, obdivovatel Cameronových detektivek, píše vlastní knihu a jeho žena Felicity = Flic je těhotná. Duch Susie přemluví manžela, aby mladým pomohli. Tyto páry tvoří zrcadlový kvartet a řada situací funguje jako dvě situace v jednom čase a prostoru. Vojtěch Orenič (režijní debut) zvolil jako zásadní řešení civilní jevištní projev, kostýmy, realistickou scénu. Trochu to nabourává stylizovaný pohyb na scéně. Tato civilnost rozhodně umocňuje lidské téma hry a zároveň oslabuje jistou sentimentálnost nezbytně ústící do happyendu.
Předepsaný žánr konverzační komedie vyžaduje slovní jednání v situacích. Čtyři hráči by měli být rovnocennými partnery, protože jednají zrcadlově, a měli by se vzájemně ovlivňovat. Důležitá je akcentace zásadních dějových faktů, což se musí odrážet i v temporytmu inscenace. Tyto tři požadavky jsou zároveň hlavními slabinami Prkna. Hráči většinou říkají text, ale nejednají, starší dvojice duchů válcuje mladší pár, temporytmus se neproměňuje. Zejména v první půlce chybí průběžné jednání. Důležitá fakta (např. motivace změny jednání Cameronových) nemusí divák vůbec postřehnout (Jacka zaujme příležitost psát s mladým kolegou další knihu a Susie postřehne, že Flic je těhotná). Režie prostě nevykládá situace po tématech. Většině situací chybí mizanscéna a herci často své repliky říkají do publika, tedy nikoliv partnerovi. Suchý anglický slovní humor je třeba tzv. prodat, vytvořit si prostor pro načasování i pointu. Nebyly využity možnosti pro jiný druh komiky (mimoslovní jednání, gagy), které nabízejí zejména situace epizodních postav (matka a realitní agent). Potenciál v tomto směru má velmi netradiční Strážný Anděl a byl také částečně využit. Oživení by mohly přinést konflikty (např. přetahování o vázu apod.). Druhá půlka fungovala lépe než ta první.
Zejména v druhé půlce září v postavě Susie Eva Jakubcová a je třeba pochválit pokus o významové svícení jako lightdesign.
Může se zdát, že výtek je tolik, že se inscenace zcela nepovedla. Je fair připomenout, že naplnění žánru konverzační komedie je docela obtížné a že každý pokus o něj je třeba ocenit.
Lenka Lázňovská
Vyšlo ve Větrníku č. 18
18. 10. 2018