Národní přehlídka venkovských divadelních souborů Vysoké nad Jizerou

Krakonošův divadelní podzim

 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 

Obsah stránky

Recenze

DS Doveda Sloupnice - Kryštof Ungrád

Smrtí to nekončí aneb V uličkách města Bakersfield

Nepříliš komplikovaný příběh třech zloduchů patřících ke "smetánce" města Bakersfield, rozjívené šerifovy dcery, která neví, co chce, ale nakonec to dostane, záludného ochlasty - práskače, dvou zamilovaných pistolníků a trojice spravedlivých "z lidu" je ozvěnou westernové literatury a filmů. Je však především "věšákem" - průvodním či lépe spojovacím textem k uplatnění country hudby a písní z Divokého Západu.

Texty patnácti známých country písní byly základem. Průvodní text (příběh) k nim byl napsán dodatečně tak, aby obé tvořilo průběžnou textovou předlohu. Vyústění příběhu přitakává zvyklostem žánru v tom, že padouši jsou ztrestáni. Vlastní příběh a zejména jeho postavy jsou traktovány namnoze naruby. Obvyklí ochránci práva jsou v něm zloduchy. Ti, kdo bývají obyčejně ztvárňováni jako nestateční, ustrašení a ponižovaní se zde chápou iniciativy a prosadí nápravu.

Představení vévodila kvalitní hudební složka, kterou zajistila hudební country skupina Ponny Expres. Ne už tak její pěvecké zpracování členy hereckého souboru. Ve většině případů by patrně k zdařilejšímu výsledku mohlo vést tzv. herecké zpívání s důrazem na obsah a výraz, namísto snahy o co nejlepší pěvecký výkon. Otázkou je i výběr a řazení zpěvných čísel z hlediska tempa, zejména ve finále hry. Choreografie zpěvných čísel byla sporadická a nepříliš vynalézavá.

Představení mělo několik dobrých a efektních hereckých akcí (expozice šerifa a jeho pomocníka, šerifovy dcery Zuzany a její následující nástupy, etuda kovboje Daniela s lítacími dveřmi, scéna Daniela a indiánky s puškou pod kovbojovou bradou, "sebeodstřelení" opilce Pika aj.). Navzdory tomu jsme v inscenaci pociťovali absenci výraznější komediální nadsázky ve vztahu k víceméně vážně laděným textům písní. Té by nejspíše mohlo být dosaženo tím, že by situace byly hrány s plnou až přehnanou vážností namísto "vyrábění humoru" či ve scénách zamilovaných párů namísto jakési civilní přibližnosti. Mnohé herecké kreace byly "roztřepeny" přemírou nadbytečných gest, což se nejvíce projevovalo u postavy šerifova pomocníka či představitelky indiánky Šustí sukní. Inscenaci by vůbec prospělo důslednější, přesnější vybudování situací a gagů.

Režisérka Markéta Světlíková připravila pro hru výhodný, jednoduše vyřešený hrací prostor. Stejně takové je i řešení kostýmní složky inscenace s výjimkou kostýmu představitelky Abilene. Pokud jde o herecké výkony zaujala nás především Jana Vašínová v roli šerifovy dcery Zuzany. Nelze nevzpomenout vcelku zajímavé ztvárnění postavy kovbojů Daniela a Francise Janem Bednářem a Jaroslavem Novákem.

Suma sumárum: výborná muzika, účelová textová předloha s mnoha "oslími můstky" , několik dobrých nápadů, ne vždy jevištně zplna využitých vlivem absence výraznějšího komediálního nadhledu.

Milan Strotzer
Vyšlo ve Větrníku č. 21
21. 10. 2005

Patička

© David Hejral, Jan Pohanka, Spolek Techniků Divadla Krakonoš, 2002 - 2024