Obsah stránky
Susana Torres Molina - Ona - Klubová scéna TMA-divadla, Terezín
Jen málokterý divadelní festival se může pochlubit uvedením dvou českých premiér zahraničních autorů. ONA byla druhá z nich. Autorka patří k typické produkci univerzitních divadel, které hledají nové možnosti a divadelní formy postoje ke světu. Text je zajímavou racionální konstrukcí, která postrádá psychologickou hloubku Williemsovského typu. Psychologie postav je stručně naznačená, spíše jde o různost a výboj postojů (v překladu, který je značně literární), možná jde i o stupňující se variaci na lidskou posedlost vášní, sobectví, zločinu a odplaty.
Inscenace se odehrává v zajímavě řešeném prostoru jako volný sled situací, postrádá dostatek vnitřního přetlaku postav v mezní situaci odehrávající se v sauně (i ona je zde určitým obrazem). Je správné, že inscenátoři nechtějí prozradit odhalení postav. Ale situace člověka, ať se staví jako jeden z milenců, prožívá niterně intenzívně situaci po vraždě ženy, by mohla být naplněná bohatším vnitřním jednáním se skrytou motivací, záměrnou provokací partnera s cílem dohnat ho k vraždě a pomstít se tak své již mrtvé ženě i jemu, protože skončí v kriminále.
Text je psán jako řada oddělených sekvencí, které by mohly být řešeny s přesnější výstavbou celku, pomohlo by i jejich střihové oddělení v aranžmá. Atmosféra sauny, přetlak vedoucí k prudkému jednání zjitřených nervů byl z valné části nahrazen volnější diskuzí. Nutno ovšem říct, že se režisérka velmi počestně potýkala s realizací tohoto dráždivého tématu v nelehké předloze a je zásluhou dobrých hereckých představitelů, že si inscenace přes všechny problémy získala zaslouženou pozornost.