Národní přehlídka venkovských divadelních souborů Vysoké nad Jizerou

Krakonošův divadelní podzim

 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 

Obsah stránky

Karel Rudolf Krpata, Karel Steklý - Počestné paní aneb Mistr ostrého meče - DS Bratří Mrštíků Bolera

Veselohra Mistr ostrého meče má zajímavý osud. Napsal ji v roce 1940 pardubický advokát, novinář, spisovatel, dramatik, ale především představitel silné prvorepublikové pardubické ochotnické generace Karel Rudolf Krpata k oslavám 600 let od založení města Pardubic. Zde také měla svou premiéru na ochotnických prknech a záhy se objevila i na jevišti pražského Divadla na Vinohradech. Autor za ni obdržel několik cen a dostalo se jí poměrně značného ohlasu. Čtyři roky po premiéře se dočkala filmového zpracování pod názvem Počestné paní pardubické (filmový scénář Karel Steklý, režie Martin Frič). A především díky skvělým hereckým výkonům (v hlavních rolích František Smolík a Jiřina Štěpničková, dále pak např. Ferenc Futurista, Jindřich Plachta, Jaroslav Marvan, Zita Kabátová či František Filipovský) se s tímto filmem můžeme čas od času setkat na televizní obrazovce v cyklu Filmy pro pamětníky. V roce 1995 pů-vodní předlohu i  filmový scénář upravil Gustav Skála a pod názvem Mistr ostrého meče ji uvedl ve svém tehdejším domovském Východočeském divadle Pardubice. A právě tato úprava se stala výchozím bodem inscenace Divadelního souboru Bratří Mrštíků Boleradice, který nám na vysockých prknech připravil v minu-losti nejeden divadelní zážitek.
 
A nutno říci, že volba to byla v zásadě správná, a to především proto, že souboru v čele s reži-sérkou Ivou Kahounovou se podařilo poměrně přehledně jevištně převyprávět základní uzlové body příběhu – byť je tento značně jednoduchý a z dnešního pohledu místy až naivní.  Závistivé „počestné“ paničky, láska dvou mladých lidí, úkladní podvodníci a poctivý městský kat Jiří, který se touží stát řádným občanem a kterému se za pomoci své ženy Roziny podaří odhalit nepravosti a viníky, dát dohromady zamilovanou dvojici a nakonec se jemu i Rozině dostane řádného uznání a důstojného postavení ve městě. Volba zmíněné látky byla dle mého názoru správná i proto, že je v silách současného boleradického souboru takovýto titul zvládnout, zvláště když jsme byli svědky typově dobře obsazených rolí. Jsem přesvědčen, že v takovémto případě je důležité nejen, že se příběh vypráví, ale také (ne-li důležitější) jakým způsobem se vypráví, zvlášť ve složce herecké. A tady vidím značné problémy. Není totiž patrný ústřední princip, chcete-li jednotící klíč, podle kterého by použité herecké výrazové prostředky vytvořily dohromady sladěný „orchestr“, jenž hraje celistvou skladbu. Vedle takřka realistického herectví vidíme jemnou i hrubší nadsázku či výraznou charakterizaci hraničící s kari-katurou, přičemž zvolenému titulu by asi nejlépe slušela právě zmíněná jemná nadsázka, korespondující s nabízejícím se „retrostylem“, odkazujícím k datu vzniku předlohy (i té filmové). V tomto smyslu jsou asi jevištně nejpřesvědčující a nejpůsobivější výkony Zbyňka Hádera (Jiří Zelinger), Marie Sokolářové (hraběnka Terezie Eleonora), Jany Glocové (Helena Lechnerová) či Ilony Pelikánové (Rozina) a částečně také Jana Korába (purkmistr). Částečně proto, že zde nebyla zcela využita možnost nadsázky, kterou nabízí pojetí purkmistra jako člověka, který má prakticky samé kladné vlastnosti, což bychom u dnešních purkmistrů hledali jen velmi těžko. Tato nadsázka se naopak projevuje u hraběnky, kdy se při zmínce o penězích stává z na smrt nemocné staré ženy mladá laňka, nebo u kata Zelingera a jeho pomocníka Poldy, kteří se bojí krve. Na druhé straně je herecko-režijní pojetí postav Hypolita Kostíka, Kryštofa Zvůnka a Šebestyána Zlatého z naprosto jiného „soudku“, je jednostrunné a neproměnlivé a znemožňuje realizovat důležitý fakt, kdy v závěru muži své „počestné“ ženy zkrotí a vykáží je do patřičných mezí. To se zde díky tomuto pojetí nekonalo a závěrečný obraz jejich manželek s Rozinou tudíž neměl patřičnou motivační podporu.
 
Je nutné zmínit také velmi zdařilé a funkční scénické řešení, které umožňovalo bez zbytečného popisu rychlé změny prostředí a především skvělé kostýmy (scéna a kostýmy Jana Kahounová), které asi nejvíce odkazovaly k onomu „retro-stylu“ a jemné nadsázce, které by inscenaci jako celku velmi slušely. Jsem přesvědčen, že pokud by se toho podařilo dosáhnout důkladně a důsledně i ve všech ostatních inscenačních složkách (zejména režijně-herecké), byli bychom svědky velmi zdařilé inscenace. I tak bylo zřejmé, že diváci byli spokojeni a my všichni se můžeme směle těšit na další inscenační počin boleradického souboru. 
Milan Schejbal
Vyšlo ve Větrníku č. 15
15. 10. 2019

Patička

© David Hejral, Jan Pohanka, Spolek Techniků Divadla Krakonoš, 2002 - 2024