Obsah stránky
DS Osada Horní Bříza - Eric-Emmanuel Schnitt - Hotel mezi dvěma světy
Padesátiletý francouzský autor Eric-Emmanuel Schnitt získal evropskou popularitu několika hrami, mezi něž patří Hotel mezi dvěma světy, tedy hraničným místem mezi životem a smrtí. Autor sám je bytostný filosof a metafyzik, klade spolu s postavami různého společenského spektra (odsouzenými k nečinnosti a čekání až osud rozhodne, zda se vrátí k životu či bude pokračovat v cestě někam, odkud není návratu), otázky o smyslu života, osudu, možnosti volby či hledání, jak při eventuálním návratu jinak organizovat svůj život. Možná i hledání Boha v lásce samé.
Text nepředstavuje skutečné drama, postavy samy nemohou jednat a rozhodovat se (čekají na rozhodnutí osudu a napětí vzniká spíše vnější situací, zda výtah někam pojede někomu nahoru či zpátky na zem). Text sám je založen na konstrukci a jisté kalkulaci, konečně ve francouzském dramatu jsou to tendence časté, kdy skutečné lidské drama je nahrazeno napínavou šachovou partií myšlenek. A z tohoto úhlu pohledu lze analyzovat inscenaci.
Zdá se, že soubor text hry v té základní myšlenkové poloze interpretuje vkusně se smyslem pro jeho význam a logiku. A v přirozené civilní poloze bez hereckého přehrávání. Přesto se zdá, že mezní situace lidí před konečným verdiktem osudu nejsou dostatečně naplněny vzrušujícím hledáním, pochybnostmi i nacházením. Herci hrají spíše vedle sebe, než aby k tomu, co si vzájemně říkají, zaujímali přesný polemický vztah. Málo aktivně nacházejí, a tak nedochází k onomu vzrušujícímu souboji postojů, myšlenek, vzájemného hledání.
Jisté pochybnosti vzbuzuje i upravený závěr, který proti autorově je doslovný, zkreslující i zatemňující. Publikum sledovalo inscenaci s účastí, pozorností, citlivě vnímalo položené otázky, k lítosti však se nedostavil hlubší dramatický zážitek.